Logo Cosmin.jpg

invata limba persana la biblioteca judeteana arges

Invata limba persana GRATUIT!

VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners

Replică a Cilindrului lui Cyrus la Haga

Iranul și Marea Britanie plănuiesc instalarea unei replici a Cilindrului lui Cyrus în Olanda la Haga. Organizația Patrimoniului Cultural și Muzeelor Iranului împreună cu British Museum vor realiza acest proiect. Domnul Mohammad Reza Kargar, directorul organizație iraniene amintite, a declarat: ”Replica Cylindrului lui Cyrus îmi va fi predată de reprezentanții British Museum în cadrul unei expoziții din India și apoi va fi adusă în Iran.” Domnia sa a continuat spunând că replica va fi analizată de specialiștii iranieni până vor fi stabilite condițiile instalării ei la Haga.

 

Citeşte mai departe: Replică a Cilindrului lui Cyrus la Haga


Orașul Haga din Olanda este al treilea ca mărime al acestei țări după Amsterdam și Rotterdam, este sediul guvernului și parlamentului olandez. La Haga funcționează și Curtea Internațională a Drepturilor Omului.
Cylindrul lui Cyrus este o relicvă persană găzduită de British Museum. Relicva are vârsta de 2 500 de ani și este prima cartă a drepturilor omului din întreaga lume. Cilindrul este din lut iar inscripția este prima formă a scrierii babiloniene cuneiforme, realizate în timpul domniei regelui persan Cyrus cel Mare (559 – 530 Î.Ch. Relicva Ahemenidă a fost descoperită în orașul Babilon (astăzi în Irak) în timpul săpăturilor arheologice din anul 1879 și de atunci este găzduită la British Museum.
În anii 2010 și 2011 relicva a fost împrumutată Muzeului Național al Iranului fiind văzută de peste un milion de iranieni. Cilindrul tocmai s-a întors în Marea Britanie după un turneu de aproape un an de zile în Statele Unite ale Americii.
Articol preluat de pe pagina de internet a Canalului PressTV. Sursă: http://www.presstv.ir/detail/2014/02/01/348736/cyrus-cylinder-replica-may-go-to-hague/
http://www.iranul.ro/index.php/cultura/132-turneu-in-sua-al-cilindrului-lui-cirus-cel-mare

   

SUA înapoiază Iranului un potir antic

În timpul vizitei la New York a delegației Republicii Islamice Iran conduse de președintele Hassan Rohani, care a participat la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, SUA a înapoiat delegației iraniene un potir antic iranian din argint.

Citeşte mai departe: SUA înapoiază Iranului un potir antic

Sâmbătă 29 septembrie de dimineață când delegația iraniană a ajuns pe Aeroportul Mehrabad, președintele Rohani a declarat că potirul înapoiat de americani a fost realizat în urmă cu 2 700 de ani și din anul 2003 se află în Statele Unite ale Americii. Domnia sa a continuat spunând că toate eforturile anterioare de înapoiere a acestei artefact eșuaseră:  ”Joi am fost contactați de americani care ne-au spus că au un cadou pentru mine. În cadrul unei ceremonii au adus acest potir la misiunea noastră și au spus că acesta este cadoul nostru pentru națiunea iraniană.” Domnia sa a continuat spunând că acest artefact este deosebit de prețios pentru națiunea iraniană și trebuie păstrat bine căci ”este simbolul vechii civilizații” a țării.
Domnul Mohammad Ali Najafi, vice președinte al Iranului și președinte al Organizației Artizanatului, Turismului și Patrimoniului Cultural al Iranului, a prezentat presei potirul antic pe Aeroportul Mehrabad la întoarcerea din Statele Unite ale Americii. Domnia sa a spus că Statele Unite ale Americii au înapoiat acest artefact cu speranța îmbunătățirii relațiilor culturale dintre Washington și Teheran.
Potirul antic iranian reprezintă un grifon, o creatură legendară cu trupul, coada și picioarele din spate ale unui leu. Capul, aripile și ghearele picioarelor din față sunt ale unui vultur.
Canalul american de televiziune NBC a prezentat un material al realizatorului Allan Beville, șeful secțiunii științifice a acestui canal TV, cu titlul ”Argo diplomatic (Argo este denumirea filmului recent american despre operațiunea de salvare a câtorva diplomați americani din Teheran)”. Cităm din acest material: ”Acest gest arată că relațiile dintre SUA și Iran se încălzesc. Acest potir antic din argint are 2 700 de ani și a fost furat dintr-o peșteră de lângă granița Iranului cu Irakul prin 1980. Apoi potirul a ajuns pe piața internațională a antichităților. În anul 2003 potirul a fost confiscat de poliția americană. Acest artefact valorează milioane de dolari și a fost păstrat în SUA, iar acum a fost înapoiat diplomaților iranieni aflați la New York”.1 În ultimii zece ani de zile potirul a fost expus în diferite muzee din Statele Unite ale Americii.
یک جام نقره معروف به شیردال باستانی، متعلق به دوران ماد در ایران، پس از یک دهه تلاش مقامات ایرانی بازگشت. گفته می‌شود این اقدام نشانه حسن نیت و احترام آمریکا به مردم ایران بوده و این اثر باستانی را درتاریخ دیپلماسی جهان ماندگار کرد.
__________________________________________________________________

Articol preluat de pe pagina de internet a Canalului Press TV din 29 septembrie 2013. Sursă: http://www.presstv.ir/detail/2013/09/28/326578/us-returns-ancient-chalice-to-iran/
1 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=106717&Serv=3&SGr=22
Sursă fotografie: http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=106717&Serv=3&SGr=22

 

Iran Air (هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران‎)

Iran Air este compania aeriană a Republicii Islamice Iran (هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران‎).

Citeşte mai departe: Iran Air  (هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران‎)

Iranian Airways Company a fost fondată în 1944 iar în 1961 a fuzionat cu compania privată Persian Air Services formând Iran National Airline și utilizând acrominul HOMA (de la inițialele numelui în persană: Havapeymaye Melie Iran هواپیمایی ملی ایران‎) și de la Homa, grifinul din mitologia persană. Compania s-a dezvoltat rapid în Iran căci țara era pe atunci puțin dezvoltată feroviar și rutier. În 1971 s-a inaugurat zborul direct al Iran Air de la Teheran la New York, zbor efectuat cu aparate Boeing 747 SP. Acest zbor a fost un record mondial al timpului său pentru cel mai lung zbor fără escală (12 ore și 15 minute) și cea mai mare distanța parcursă (9 867 de kilometri). Frumoasa Elizabeth Taylor1 a vizitat Iranul în 1976 zburând tot la bordul unui Boeing 747. Ultimul zbor între Iran și SUA s-a desfășurat pe 7 noiembrie 1979 dar există optimism cu privire la reluarea zborurilor directe între cele două țări în viitorul apropiat.2

Citeşte mai departe: Iran Air  (هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران‎)
La scurt timp după fuziune, numele s-a modificat rapid în Iran Air iar 2 ziare iraniene naționale au anunțat o competiție națională pentru alegerea siglei companiei, juriu fiind Universitatea de Arte Frumoase. Inspirat de imaginea unui capăt de coloană din Persepolis, Edward Zohrabian (în vârstă de 22 de ani) a desenat sigla actuală în culoarea turcoise. Homa, numele grifinului persan, este răspândită în mitologia și modelele arhitecturii vechi persane. Grifinul de la Persepolis are 3 caracteristici distincte: cap de vultur, urechi de taur și coamă de cal. În unele legende Homa apare fără picioare, zburând întreaga viață. Este pasărea norocului, cel pe care îl atinge cu umbra sau i se așează pe umăr devenind rege.
Homa este, cred eu, singurul simbol important iranian care nu a fost modificat odată cu Revoluția Islamică din Iran din 1989-1979. Astăzi compania aparține statului iranian și are 7.500 de angajați. Sloganurile Iran Air sunt ”Misiunea noastră este siguranța dumneavoastră” și ”Te ducem acolo și te aducem înapoi”.
Astăzi Iran Air zboară la 35 de destinații internaționale și 26 de destinații interne. Pentru zborurile internaționale se folosește în principal Aeroportul Internațional Imam Khomeini aflat 30 de kilometri în sudul Teheranului. Pentru zborurile naționale se folosește în principal Aeroportul Mehrabad situat la periferia de vest a Teheranului.
Datorită presiunilor Statelor Unite ale Americii în ultimii ani Iranului i se refuză achiziționarea de avioane noi, piese de schimb, alimentarea cu combustibil în unele țări ale lumii și i se închide accesul la unele aeroporturi în principal în Europa. Asta face ca Iran Air să dețină o flotă învechită, pe 26 august 2012 vârsta flotei era de 25,7 ani de zile. Dat fiind embargoul impus avioanelor de pasageri de către SUA și aliații lor, pentru că majoritatea avioanelor Iran Air sunt de fabricație americană sau europeană, iranienii au fost obligați să caute servicii de întreținere pentru aceste avioane în China. Foarte mult s-a dezvoltat și colaborarea aeriană a Iranului cu Ucraina, Rusia și China. În mod clar ambele părți, de o parte și de alta a embargoului, au avut de pierdut financiar pe parcursul ultimilor ani de zile. Mai important este însă că au murit oameni în accidente cauzate de lipsa pieselor de schimb de origine. În această situație numărul victimelor ar fi fost mai mare dacă nu ar fi existat capacitatea rar întâlnită a iranienilor de a reproduce atât de bine și de calitate piesele originale.
Cel mai important eveniment din capitolul incidente și accidente al Iran Air este Zborul 655 doborât de nava americană USS Vincennes în spațiul aerian iranian pe 3 iulie 1988. Toți cei 290 de oameni aflați la bord au murit iar căpitanul american William C. Roger a primit medalia ”Legiunea de onoare” de la președintele George H. W. Bush. Am scris mai multe despre acest zbor săptămâna trecută pe 3 iulie cu prilejul comemorării gestului criminal al căpitanului american Roger.3  
Prin logo Iran Air este un simbol al poporului iranian, al bogăției culturii acestor oameni. Am zburat în mai multe randuri cu Iran Air (pe rute interne și internaționale) și pot spune că singurele diferențe față de alte companii aviatice sunt: la bord nu se servesc băuturi alcoolice; când întâmpină pasagerii, fetele de la Iran Air (care respectă ținuta islamică) le oferă bomboane. Recomand zborurile Iran Air pentru că au un preț mai bun decât alți operatori, nu pierd bagajele și auzi dulceața limbii persane chiar înainte de a intra în Iran.

_______________________________________________________________  
1 http://www.vintag.es/2013/03/photos-of-elizabeth-taylor-in-iran-1976.html
2 http://www.iranul.ro/index.php/economie/transport/220-zboruri-directe-iran-sua
3 http://www.iranul.ro/index.php/analiza/eveniment/224-3-iulie-este-zi-de-doliu-pentru-iranieni
Informații preluate din filmul documentar realizat de canalul Press TV (http://www.presstv.ir/Program/290733.html ) dar și de pe pagina de internet Wikipedia a Iran Air. Surse: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_air
și: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1

 

Desene animate cu Nastratin Hogea

Producători iranieni de desene animate și-au propus realizarea unui serial cu poveștile lui Nastratin Hogea, faimosul personaj de basm din întreg Orientul Mijlociu și Balcani. Producția va purta titlul ”Aventurile Mullahului Nasreddin” și va avea 21 de episoade.

Citeşte mai departe: Desene animate cu Nastratin Hogea
Producătorul iranian Ali Moallen a declarat: ”În ciuda faptului că numele lui Molla Nasreddin este foarte cunoscut în țări precum Turcia, Afganistan, India, Pakistan, Uzbekistan și chiar Bulgaria, acest personaj a fost foarte rar subiect de film”. Mulți istorici consideră că Nastratin s-a născut în orașul iranian Khoy din provincia Azerbaijanul de Vest și și-a făcut educația în estul Iranului în Khorasan. El a fost un sufist satiric al perioadei seljucide sprijinind oamenii de rând în defavoarea elitelor,1 se  bănuiește că a trăit în secolul XIII în orașul Aksehir, în apropierea orașului turcesc contemporan Konya.
Poveștile lui Nastratin sunt cunoscute în tot Orientul Mijlociu și chiar în unele țări europene balcanice. Multe dintre ele sunt anecdote satirice care descriu ascultătorului pilde din cultura și înțelepciunea orientală. Nastratin Hogea este cunoscut sub mai multe nume în cultura popoarelor din Orientul Mijlociu: în Asia Centrală este numit Nasreddin Efendi; în Iran și Azerbaijan este cunoscut ca Molla Nasreddin; în Turcia este numit Nasreddin Khoja; în Balcani este cunoscut ca Nasredin Hogea; în România drept Nastratin Hogea. În fond, în afara numelui de Nasredin / Nastratin, în diferite regiuni i se adaugă termenul local pentru cleric sau preot musulman (mullah sau hogea).
Serialul de animație va fi scris și regizat de Jamal Rahmati și se estimează ca proiectul să fie gata până în luna octombrie a anului curent. Primele faze ale acestei producții au început în urmă cu câteva luni de zile.

_______________________________________________________________
Articol și fotografie preluate de pe pagina de internet a Canalului Press TV din 11 august 2013. Sursă: http://www.presstv.ir/detail/2013/08/10/318070/iran-to-make-nasreddin-animated-tales/

1 http://ro.wikipedia.org/wiki/Nastratin_Hogea
 

Mausoleul lui Ferdousi

Mausoleul lui Ferdousi este unul dintre cele mai îndrăgite locuri de pelerinaj ale iranienilor. Autor al epopeei Shahname (Cartea regilor) de 60.000 de versuri, Ferdousi este poetul național al Iranului și al vorbitorilor de limbă persană. În Shahname poetul a abordat miturile și simbolurile iranienilor, reușind să renască conștiința și identitatea preislamică a iranienilor, precum și folosirea limbii persane.
Născut în anul 940 la Tus în nord-vestul Iranului, Ferdousi a scris 30 de ani la epopeea Shahname. Polemicile cu clericii locali au făcut ca la moartea lui să îi fie refuzată înhumarea în cimitir, Ferdousi fiind îngropat în grădina casei lui din Tus. Pe locul mormântului au fost ridicate edificii în cinstea poetului, fiind ulterior dărâmate de invadatorii străini. Mausoleul actual (a refăcut vechiul mausoleu construit pe vremea dinastiei Qajare) a fost construit între 1928 – 1934 de către monarhul Reza Shah Pahlavi și este gazdă anuală a peste 1 milion de pelerini.
Citeşte mai departe: Mausoleul lui Ferdousi

Mausoleul lui Ferdousi ridicat pe timpul dinastiei Qajare.
Sursa foto: http://fouman.com/Y/Picture_View-Toos_Ferdowsi_Mausoleum_Qajar.htm
Citeşte mai departe: Mausoleul lui Ferdousi

Mausoleul actual al lui Ferdousi.
Sursa foto: http://bullard.esc.cam.ac.uk/~jh468/Iran_Trip_10_04.htm   

Mai multe articole...

  1. Faravaharul
  2. Chiparosul Abarkooh