Iran Air este compania aeriană a Republicii Islamice Iran (هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران).
Iranian Airways Company a fost fondată în 1944 iar în 1961 a fuzionat cu compania privată Persian Air Services formând Iran National Airline și utilizând acrominul HOMA (de la inițialele numelui în persană: Havapeymaye Melie Iran هواپیمایی ملی ایران) și de la Homa, grifinul din mitologia persană. Compania s-a dezvoltat rapid în Iran căci țara era pe atunci puțin dezvoltată feroviar și rutier. În 1971 s-a inaugurat zborul direct al Iran Air de la Teheran la New York, zbor efectuat cu aparate Boeing 747 SP. Acest zbor a fost un record mondial al timpului său pentru cel mai lung zbor fără escală (12 ore și 15 minute) și cea mai mare distanța parcursă (9 867 de kilometri). Frumoasa Elizabeth Taylor1 a vizitat Iranul în 1976 zburând tot la bordul unui Boeing 747. Ultimul zbor între Iran și SUA s-a desfășurat pe 7 noiembrie 1979 dar există optimism cu privire la reluarea zborurilor directe între cele două țări în viitorul apropiat.2
La scurt timp după fuziune, numele s-a modificat rapid în Iran Air iar 2 ziare iraniene naționale au anunțat o competiție națională pentru alegerea siglei companiei, juriu fiind Universitatea de Arte Frumoase. Inspirat de imaginea unui capăt de coloană din Persepolis, Edward Zohrabian (în vârstă de 22 de ani) a desenat sigla actuală în culoarea turcoise. Homa, numele grifinului persan, este răspândită în mitologia și modelele arhitecturii vechi persane. Grifinul de la Persepolis are 3 caracteristici distincte: cap de vultur, urechi de taur și coamă de cal. În unele legende Homa apare fără picioare, zburând întreaga viață. Este pasărea norocului, cel pe care îl atinge cu umbra sau i se așează pe umăr devenind rege.
Homa este, cred eu, singurul simbol important iranian care nu a fost modificat odată cu Revoluția Islamică din Iran din 1989-1979. Astăzi compania aparține statului iranian și are 7.500 de angajați. Sloganurile Iran Air sunt ”Misiunea noastră este siguranța dumneavoastră” și ”Te ducem acolo și te aducem înapoi”.
Astăzi Iran Air zboară la 35 de destinații internaționale și 26 de destinații interne. Pentru zborurile internaționale se folosește în principal Aeroportul Internațional Imam Khomeini aflat 30 de kilometri în sudul Teheranului. Pentru zborurile naționale se folosește în principal Aeroportul Mehrabad situat la periferia de vest a Teheranului.
Datorită presiunilor Statelor Unite ale Americii în ultimii ani Iranului i se refuză achiziționarea de avioane noi, piese de schimb, alimentarea cu combustibil în unele țări ale lumii și i se închide accesul la unele aeroporturi în principal în Europa. Asta face ca Iran Air să dețină o flotă învechită, pe 26 august 2012 vârsta flotei era de 25,7 ani de zile. Dat fiind embargoul impus avioanelor de pasageri de către SUA și aliații lor, pentru că majoritatea avioanelor Iran Air sunt de fabricație americană sau europeană, iranienii au fost obligați să caute servicii de întreținere pentru aceste avioane în China. Foarte mult s-a dezvoltat și colaborarea aeriană a Iranului cu Ucraina, Rusia și China. În mod clar ambele părți, de o parte și de alta a embargoului, au avut de pierdut financiar pe parcursul ultimilor ani de zile. Mai important este însă că au murit oameni în accidente cauzate de lipsa pieselor de schimb de origine. În această situație numărul victimelor ar fi fost mai mare dacă nu ar fi existat capacitatea rar întâlnită a iranienilor de a reproduce atât de bine și de calitate piesele originale.
Cel mai important eveniment din capitolul incidente și accidente al Iran Air este Zborul 655 doborât de nava americană USS Vincennes în spațiul aerian iranian pe 3 iulie 1988. Toți cei 290 de oameni aflați la bord au murit iar căpitanul american William C. Roger a primit medalia ”Legiunea de onoare” de la președintele George H. W. Bush. Am scris mai multe despre acest zbor săptămâna trecută pe 3 iulie cu prilejul comemorării gestului criminal al căpitanului american Roger.3
Prin logo Iran Air este un simbol al poporului iranian, al bogăției culturii acestor oameni. Am zburat în mai multe randuri cu Iran Air (pe rute interne și internaționale) și pot spune că singurele diferențe față de alte companii aviatice sunt: la bord nu se servesc băuturi alcoolice; când întâmpină pasagerii, fetele de la Iran Air (care respectă ținuta islamică) le oferă bomboane. Recomand zborurile Iran Air pentru că au un preț mai bun decât alți operatori, nu pierd bagajele și auzi dulceața limbii persane chiar înainte de a intra în Iran.
_______________________________________________________________
1 http://www.vintag.es/2013/03/photos-of-elizabeth-taylor-in-iran-1976.html
2 http://www.iranul.ro/index.php/economie/transport/220-zboruri-directe-iran-sua
3 http://www.iranul.ro/index.php/analiza/eveniment/224-3-iulie-este-zi-de-doliu-pentru-iranieni
Informații preluate din filmul documentar realizat de canalul Press TV (http://www.presstv.ir/Program/290733.html ) dar și de pe pagina de internet Wikipedia a Iran Air. Surse: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_air
și: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1