Prima Conferință Internațională Auto la Teheran 2013
Iranul ocupă locul 16 în lume la producția de autoturisme, exportând în 30 de țări ale lumii. De săptămâna trecută, prin acordul de la Geneva, industria auto iraniană a fost scoasă de sub apăsarea sancțiunilor internaționale iar la Teheran a fost organizată sâmbătă 30 noiembrie prima Conferință Internațional Auto Iran 2013. La eveniment au participat producători interni și internaționali, motivați puternic de ridicarea sancțiunilor internaționale. Conferința arată modificarea pozitivă adusă de acordul de la Geneva, numeroase discuții cu ușile închise între producători importanți din industria auto desfășurându-se cu ocazia acestui eveniment.1
Industria constructoare auto iraniană a ajuns la un maxim de producție, 1,7 milioane de autovehicule, în urmă cu doi ani de zile. A urmat apoi declinul, inflația și reducerea subsidiilor guvernamentale ca urmare a sancțiunilor internaționale. Producătorii prezenți sâmbătă la Teheran speră să reajungă rapid la cifrele de producție din urmă cu doi ani de zile și să le depășească. Liderii Organizației Internaționale a Constructorilor de Automobile au declarat că Iranul poate ajunge în căteva luni de zile la vechile nivele maxime: ”Este clară dorința guvernului iranian de a transmite semnale sectorului auto mondial, potențialul este enorm, prima acțiune fiind revenirea la volumul maxim de producție de 1,7 milioane de unități, nivel atins în 2010 și 2011. Eu cred că se poate ajunge la aceast nivel în căteva luni de zile. Iranul poate produce peste 2 și chiar 3 milioane de autoturisme în câțiva ani de zile, poate urca în rândul primilor zece țări producătoare de automobile din lume”, a declarat Patrick Blain președintele organizației.1
Domnul Mohammadreza Nematzadeh, ministrul industriei iranian, a vorbit despre atingerea vechilor cifre maxime de producție, de sporirea exportului prin îmbunătățirea calității și cantității. Domnia sa a subliniat necesitatea acordării atenției modelelor alimentate cu motorină și a modelelor de pasageri hibrid, declarând că Iranul acoperă prea puțin aceste secțiuni. Ministrul iranian a participat la discuții cu reprezentanții constructorilor francezi Renault și Peugeot, dar și cu principalii constructori iranieni. Constructorul Renault a rămas în Iran în ciuda sancțiunilor și presiunilor internaționale, dar Peugeot (cel mai mare partener străin al Iranului) a ieșit de pe piața iraniană în urmă cu doi ani de zile. Președintele diviziei Regiunea Asia Pacific a Renault a declarat: ”Am fost partenerii Iranului în ultimii zece ani de zile, colaborând cu principalii constructori de automobile din țară”.1
Renault și Peugeot au fost parteneri cu constructorii locali iranieni Iran Khodro și SAIPA. Statisticile arată că sancțiunile impuse Iranului au cauzat celor doi mari producători francezi pierderea a 100 000 de locuri de muncă și pierderi financiare importante. La o zi după semnarea acordului de la Geneva din 24 noiembrie, acțiunile Peugeot au crescu cu 4,5% la 10,69 euro iar acțiunile Renault au crescut cu 1,43% la 65,35 euro. Iranul a fost a doua piață ca mărime a producătorului Peugeot înainte de impunerea sancțiunilor internaționale, în anul 2011 aproximativ 13% din vânzările producătorului francez mergeau în Iran. Datorită sancțiunilor, Peugeot a înregistrat pierderi de aproximativ patru miliarde de euro prin oprirea colaborării cu producătorul iranian Iran Khodro din februarie 2012, fiind obligat de partenerul american General Motors.3
Anul trecut Renault a vândul un total de 100 783 de autoturisme în Iran, deținând 10% din piața iraniană. Iranul a ocupat astfel locul opt la vânzări în întreaga lume pentru constructorul francez Renault, depășind Italia (unde Renault a vândut 96 144 de unități) și Spania (unde Renault a vândut 83 366 de mașini).4
La conferință a participat și domnul Ishaq Jahangiri, vicepreședintele Iranului. Domnia sa a declarat că noul guvern al țării va imbunătăți stabilitatea financiară a pieței iraniene prin oferirea de condiții optime investitorilor străini. Jahangiri a adăugat că guvernul a reușit să reducă rata inflației în cele trei luni de zile de când a preluat puterea.
Domnul Sasan Ghorbani, unul dintre organizatorii Conferinței Internaționale Auto Iran 2013 a declarat că: ”Multe companii și-au exprimat dorința de a participa la conferință și de a pătrunde pe piața iraniană. Motivul principal este politica noii administrații de la Teheran care nu impune nici o limită constructorilor străini să activeze pe piața iraniană. Așa cum puteți vedea, au participat constructori auto din 20 de țări ale lumii.”5
__________________________________________________________________________________
1 2 5 http://www.presstv.ir/detail/2013/11/30/337557/iran-auto-industry-seeks-to-boost-production/
3 4http://www.presstv.ir/detail/2013/11/30/337429/french-auto-giants-to-return-to-iran/
Sursă fotografie: Pagina de internet a Conferinței Internaționale Auto Iran 2013. Sursă: http://iaiic.com/