Logo Cosmin.jpg

invata limba persana la biblioteca judeteana arges

Invata limba persana GRATUIT!

VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners

Filme iraniene câștigă Caisa de Aur

Două filme iraniene au obținut premii valoroase la a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film Gold Apricot, festival desfășurat în Armenia la Erevan.

Citeşte mai departe: Filme iraniene câștigă Caisa de Aur
Filmul ”Parviz (nume propriu masculin iranian)” al regizorului Majid Barzegar și filmul ”Last Winter (Ultima iarnă)” realizat de Salem Salavati se numără printre câștigătoarele festivalului, anunțate la ceremona de închidere a festivalului, ceremonie desfășurată la Academia Națională de Operă și Balet a Armeniei pe 14 iulie.
Filmul de lung metraj ”Parviz” este centrat pe relațiile de familie, spune povestea unui om de 50 de ani, pe nume Parviz, care și-a petrecut toată viața în casa tatălui său și nu a avut niciodată o slujbă. Rutina aceasta liniștită de o viață se schimbă complet atunci când tatăl lui decide să se recăsătorească și îi spune fiului său să se mute.
Filmul documentar de 77 de minute ”Ultima iarnă” este o alegorie în care familia prezentată este în situația acelora care nu se pot adapta și nu își pot schimba modul de viață tradițional. Prin acest film, regizorul Salavati își dezvoltă filmul de scurt metraj ”Snowy Dreams(Vise de zăpadă)” cu aceleași imagini de iarnă. Și acest film este o prezentare a stilului cultural și tradițional de viață al populației minoritare curde din vestul Iranului. 
Festivalul Caisa de Aur de anul acesta a fost câștigat de regizorul sârb Srdan Golubovic cu filmul ”Circles (Cercuri)”. Festivalul armean de film a găzduit peste 200 de filme, dintre care 90 au concurat la cele patru categorii ale competiției: artistic, documentar, Panorama Armeană, film de scurt metraj. Festivalul Internațional de Film Golden Apricot de la Erevan s-a desfășurat prima dată în anul 2004 iar apoi a continuat anual, fiind un festival dedicat temei Intersecția Culturilor și Civilizațiilor. Ediția de anul acesta a festivalului a debutat pe 7 iulie și s-a încheiat pe 14 iulie 2013.

_______________________________________________________________
Articol și fotografie preluate de pe pagina de internet a canalului Press TV. Sursă: http://www.presstv.ir/detail/2013/07/15/313842/iranian-films-top-yerevan-filmfest/

Festivalul Filmului Iranian la Paris

Un număr de filme iraniene (insclusiv de ficțiune și animație) au fost selectate pentru a participa la primul Festival de Film Iranian de la Paris.

Citeşte mai departe: Festivalul Filmului Iranian la Paris
Șase producții de animație, realizate de Institutul pentru Dezvoltarea Intelectuală a Copiilor și Tinerilor (IIDCYA), sunt prezentate în cadrul acestui festival, festival găzduit de Cinematograful Nouvel Odeon din Paris.
”The Young Man” și ”The Cunning Tailor” regizate de Rashin Kheirieh pot fi vizionate sâmbătă 29 iunie 2013.
Filmele de animație ”Rolling Pumpkin” regizat de Morteza Ahadi, ”Mama Crow and Fox” regizat de Mohammad Ali Soleiman Zadeh, ”White Tour” și ”Moth Wedding” din colecția ”An Image of The Family” a doamnei Mahin Javaherian vor rula duminică 30 iunie 2013.
Dintre celelalte filme prezente la acest festival amintim: ”Taboor” regizat de Vahid Vakilifar, ”Women without Men” regizat de doamna Shirin Neshat, ”The Last Step” regizat de Ali Mosaffa, ”The Past” regizat de Asghar Farhadi și ”Parviz” regizat de Majid Barzegar.
Toate filmele iraniene vor avea subtitrări în limba franceză. Festivalul Iranian de Film de la Paris se va desfășura între 26 iunie și 2 iulie 2013.

_______________________________________________________________
Articol și fotografie preluate de pe pagina de internet a canalului Press TV. Sursă: http://www.presstv.ir/detail/2013/06/26/310880/paris-to-present-iranian-film-festival/

Turneu în SUA al Cilindrului lui Cirus cel Mare

Prima cartă a drepturilor omului, Cilindrul lui Cirus cel Mare a început o serie de expoziții în SUA.

Citeşte mai departe: Turneu în SUA al Cilindrului lui Cirus cel Mare
Cilindrul lui Cirus cel Mare poate fi admirat începând cu 9 martie 2013 la Galeria Smithsonian’s Arthur M. Sackley din Washington DC. Această locație expune vestigiul antic persan până pe data de 28 aprilie 2013. Apoi cilindrul vechi de 2500 de ani va merge la Muzeul Artelor Frumoase din Houston, de unde își va urma turneul și se va opri la Muzeul Metropolitan de Arte din New York. Vor urma apoi o oprire la Muzeul Artelor Asiatice din San Francisco și ultima escală la Muzeul Paul J Getty din Los Angeles din 2 decembrie 2013. Cilindrul va merge apoi la Muzeul Britanic, încheind turneul american.
Inscripția cilindrului este în forma veche a scrierii cuneiforme babiloniene, iar mesajul este văzut ca prima cartă a drepturilor omului. Cilindrul lui Cirus cel Mare are o formă apropiată de a unui butoi, fiind realizat din lut ars. Cilindrul are 22,5 centimetri lungime cu diametrul maxim la mijloc de 10 centimetri. Textul poartă stema lui Cirus cel Mare, rege al Persiei între anii 559 – 530 îHR.
Când a fost găsit în Babilon (locație în Irakul de astăzi) de săpături făcute în anul 1879, cilindrul era spart în câteva bucăți. De atunci a fost ținut în Muzeul Britanic. Artifactul de pe vremea regelui Achemenid a fost împrumutat temporar Muzeului Național de Istorie al Iranului în 2010-2011, atrăgând peste un milion de vizitatori iranieni.

________________________________________________________________

Fotografie și articol preluate de pe pagina de internet a Agenției de Știri a Patrimoniului Cultural a Iranului. Sursa: http://www.chnpress.ir/NSite/FullStory/News/?Id=742&Serv=1&SGr=11   
 

Organizația Patrimoniului Cultural nu ia notă de trecere

Parlamentarul de Robot Karim și Bahorestan (cartiere din Teheran) a criticat activitățile Organizației Patrimoniului Cultural al Iranului și a declarat: ”Socotind bugetul avut la dispoziție, nu se poate spune că au avut o bună activitate”.

Citeşte mai departe: Organizația Patrimoniului Cultural nu ia notă de trecere
Ebrahim Nicoo, parlamentar de Robot Karim și Bahorestan, a declarat reporterului Agenției de Știri a Organizației Patrimoniului Cultural (CHN) că ”Activitățile Organizației Patrinomiului Cultural nu iau notă de trecere”. Domnia sa, candidat la alegerile prezidențiale apropiate din Iran, și-a exprimat regretul față de activitățile slabe ale acestei organizații naționale, cu atât mai mult cu cât aceste activități sunt mai slabe în mediul rural, evidențiind buna cunoaștere a situației provinciei de către un parlamentar din capitală. Parlamentarul iranian a subliniat nevoia schimbării în această organizație și a declarat: ”Socotind bugetul avut la dispoziție, liderii acestei organizații nu au făcut mare lucru. Este acum nevoie să schimbăm situația pentru a putea modifica și potențialul patrimoniului cultural și turismului.”
Referitor la bugetul alocat culturii în legea bugetului anului curent 1392 (an început pe 20 martie 2013), parlamentarul iranian a declarat: ”Având în vedere devalorizarea din timpul anului trecut, trebuia să se aloce mai mult culturii. Dacă ne imaginăm că bugetul anului trecut ar fi de 100 de unități, trebuie ca bugetul anului curent să fie de 250 de unități. Așadar, este corect că bugetul anului curent este mai mare, dar având în vedere devalorizarea putem spune că această creșterea bugetară nu este suficientă.”
Domnia sa a continuat: ”Zilele astea cultura ar trebui să capteze atenția, dar toată lumea se referă la altceva. Bugetul alocat culturii din noul buget este inacceptabil. Problemele curente culturale din lume arată că statul trebuie să sprijine mai mult cultura.”
Având în vedere că alegerile prezidențiale iraniene se vor desfășura pe 14 iunie 2013, asemenea declarații vor umple presa. Unii candidați vor identifica o serie de probleme, probleme pe care le vor și rezolva în interviuri scurte. Mai cu seamă dacă acești candidați vor sublinia mediul economic, mediul care atrage majoritatea atenției perioadei actuale. Este de așteptat ca subiectul economic să domine campania electorală. Corect ar fi ca acești candidați să acorde atenție tuturor domeniilor țării, pe toate să le includă în programele lor politice, nu doar economia. Corect ar fi ca electoratul să judece un candidat după programul politic pe care îl aduce, să dea votul candidatului cu cel mai bun și mai cumprinzător program politic.

________________________________________________________________
Fotografia prezintă scris caligrafic Organizația Patrimoniului Cultural. Articolul este preluat de pe pagina de internet a Agenției de Știri a Organizației Patrimoniului Cultural (CHN) de sâmbătă 27.04.2013. Sursă: http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104520&Serv=3&SGr=22
 

Bugetul culturii mai mic cu 28%

Ultima analiză a bugetului alocat Organizației Patrimoniului Cultural, Turismului și Artizanatului arată un buget mai mic cu 28% în noul an, deși politica în vigoare a statului subliniază importanța deosebită a culturii.

Citeşte mai departe: Bugetul culturii mai mic cu 28%
Schimbarea anului este o perioadă de regularizare a bugetelor organizațiilor guvernamentale. În mod normal noul an aducea vești bune, dar anul acesta cultura primește cu 28% la sută mai puțini bani față de suma pe care ar trebui să o primească.
Domnul Ardeshir Arooji, specialist al planificării Organizației Patrimoniului Cultural și Turismului, a declarat Agenției de Știri a Organizației Patrimoniului Cultural al Iranului: ”Cea mai mare problemă a bugetului țării de anul acesta este că la cultură vin cu 28% mai puțini bani decât ar trebui să vină.”1 Domnia sa vede această reducere cu atât mai nefericită cu cât bugetul statului iranian este cu 17% mai mare anul acesta, comparativ cu anul trecut. Arooji a continuat: ”Așadar, bugetul culturii din 1392 (anul curent iranian, început pe 20 martie 2013) este mai mic față de cel de anul trecut, primim cu 11% mai puțini bani decât am primit anul trecut. Creșterea bugetară generală de 17% nu ajunge și la cultură.”2
Referitor la aspectele pozitive ale bugetului, domnul Arooji a declarat: ”Dintre aspectele pozitive ale noului buget trebuie să amintesc separarea bugetului cercetătorilor culturali și turistici de bugetul Organizației Patrimoniului Cultural.”3 Domnia sa a apreciat pozitiv și alocarea de fonduri anuale centrelor de studii teritoriale și pentru păstrarea patrimoniului cultural din Asia Centrală.
În ciuda tuturor aprecierilor pozitive aduse bugetului pe anul nou 1392, reducerea cu 28% a fondurilor destinate Organizației Patrimoniului Cultural, este o lovitură grea pentru centrele de cercetare ale acestei organizații culturale. Rămâne astfel nesigură buna desfășurare a multor proiecte culturale pe parcursul anului 1392, an abia început.

________________________________________________________________
Fotografie din parlamentul iranian. Sursă foto: http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104364&Serv=3&SGr=22


1 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104364&Serv=3&SGr=22
2 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104364&Serv=3&SGr=22
3 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104364&Serv=3&SGr=22