Logo Cosmin.jpg

invata limba persana la biblioteca judeteana arges

Invata limba persana GRATUIT!

VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners
VTEM Banners

În 2 săptămâni turiștii iranieni au scos din țară 400 de milioane de dolari


În cele două săptămâni de vacanță de Anul Nou Iranian, valul turiștilor iranieni au adus câștiguri de 400 milioane de dolari țărilor vecine în timp bugetul țării se bazează în continuare pe exportul petrolului.

Aglomeratia turismului de masa
Turismul în masă este un fenomen care apare odată cu creșterea industriei turistice în țările nedezvoltate, fiind o caracteristică a sărăciei manageriale și de planificare, un pericol real pentru mediul natural. Acest fenomen este foarte pregnant în Iran unde vacanța de Anul Nou (această vacanță începe pe 20 sau 21 martie) durează două săptămâni și reprezintă cele mai aglomerate zile turistice din an. Orice specialist va spune că turismul în masă este un turism nedisciplinat, nici turiștii nu se pot bucura de o vacanță reușită și nici ofertanții de servicii turistice. Valul acesta turistic este deosebit de distructiv, în special pentru societățile rurale care trebuie apoi să cheltuiască din profitul obținut pentru repararea daunelor create de valul turistic. Totul se traduce prin aspecte de suprafață cu servicii îndoielnice oferite clienților pentru prețuri mai mari decât în mod obișnuit. Începutul anului 1392 (20.03.2013) a adus în primul rând explozia costurilor serviciilor turistice. Hotelierii au ridicat peste noapte prețurile cu 25% pentru aceleași condiții, poate chiar mai proaste decât în mod normal.  Este un turism aglomerat, scump și prost.
Oficialii industriei turismului din Iran au raportat că țara a avut peste 85 de milioane de turiști în aceste două săptămâni de vacanță, cu un venit pentru firmele care oferă servicii turistice de aproximativ 180 de milioane de dolari. În aceleași două săptămâni 350 de mii de turiști iranieni au scos din țară peste 400 de milioane de dolari, bani ajunși în principal la ofertanții de servicii turistice din țările vecine Iranului (majoritatea în Turcia și Armenia).
În vacanța de anul acesta aproximativ 700 de mii de iranieni au ieșit din țară pe calea aerului iar alți 900 de mii de iranieni au trecut frontierele terestre. În ciuda faptului că valuta are fluctuații mari în Iran (mai ales datorită embargoului internațional) se pare că pentru acești iranieni nu a fost o problemă să obțină valuta necesară unei vacanțe în străinătate. Și de data asta petrolul iranian rezolvă problema, iranienii preferând să vândă aurul negru pentru a îl obține valută și a merge cu ea în alte țări.
Oficialii iranieni au anunțat că în anul 1389 (21.03.2010 – 21.03.2011) Iranul a obținut din vânzarea de petrol suma de 90 de miliarde de dolari. În 1390 (21.03.2011 – 20.03.2012) Iranul a câștigat din exporturi petroliere peste 118 miliarde și 232 milioane de dolari americani. Așadar o creștere de 28 de miliarde de dolari.1 Ar fi putut fi turismul pârghia care să ridice economia țării, nu vânzarea de petrol. Dar nu a fost, deși turistic Iranul este printre primele țări ale lumii cu importante atracții turistice.

Mihai Cernatescu la Persepolis in 2004
Imi amintesc că am fost în anul 2004 în vacanța de Anul Nou Iranian la Persepolis. Fiind una dintre principalele atracții turistice, Persepolisul oricum are destui vizitatori. În această vacanță este pur și simplu asediat. Nu mai poți găsi un locușor mai retras din care să admiri măreția impresionantă a capitalei Imperiului Persan. Am stat la coadă să fac o fotografie în fața unui coloane care sprijinea o statuie mai bine păstrată a păsării Homa, legendara pasăre mitică persană. Și alte locuri care adăposteau relicve mai bine păstrate aveau cozi de așteptare pentru fotografii. Iranul este superb, dar nu mergeți acolo ca turist între jumătatea lunii martie și jumătatea lunii aprilie.

Poza pentru care am stat la coada la Persepolis in 2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________

1 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104388&Serv=2&SGr=24

Prima fotografie: Aglomerația turismului de masă. Sursă foto: http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104388&Serv=2&SGr=24

A doua fotografie: Mihai Cernătescu la Persepolis în martie 2004.

A treia fotografie: Mihai Cernătescu la Persepolis în martie 2004. Am stat la coadă pentru a face această fotografie.